Over mij…

Met plezier onthul ik mijn levenslange obsessie met klei - ja, die begon zelfs vóór ik kon spellen! Terwijl ik mijn hoofd vulde met grafische studies, dacht ik: "Waarom niet wat klei toevoegen aan de mix?" Dus besloot ik, als een soort 'Renaissance-kunstenaar-in-opleiding', ook keramiek en schilderkunst aan te pakken aan lokale academies.

Momenteel volg ik ook nog glaskunst aan de Academie van Doornik.

Meer dan 25 jaar lang heb ik mijn expertise gedeeld aan de academie van Ronse, waar ik me niet alleen richtte op het vormen van jonge geesten, maar ook volwassenen inspireerde met de wonderen van klei, tekenen en schilderen.

Maar wacht, er is meer! Als ik niet druk bezig was met het vormgeven van de geesten van morgen, was ik druk bezig met het kneden van mijn eigen creaties. Meestal werk ik met klei die net zo veeleisend is als een diva op tournee - vlas- en gietporselein - omdat ze me de vrijheid geven om te werken wanneer ik wil. Dus, als je me zoekt, ben ik waarschijnlijk ergens in mijn atelier, omringd door klei en een koffiezetapparaat dat overuren draait.

Oh, en laten we het niet vergeten - ons atelier in de Abeelstraat 20 in Ronse is dé plek waar creativiteit tot leven komt! Samen met jullie, transformeren we deze ruimte in een bruisend centrum voor kunstzinnige ontdekkingen. Van het vormgeven van klei tot het schilderen van de meest levendige meesterwerken, bij ons vind je de perfecte omgeving om je artistieke grenzen te verleggen. Dus waar wacht je nog op? Sluit je aan bij onze creatieve gemeenschap en laat je verbeelding de vrije loop in ons eigen stukje artistiek paradijs!


Haeckel_Cirripedia.jpg

Wat me inspireert…

Mijn thema’s zijn veelal geïnspireerd op micro-macro-organismen maar ook maatschappelijke onderwerpen sijpelen er in door – zoals de klimaatopwarming – en dit alles overgoten met een vleugje fantasie. Ik combineer dus een geabstraheerde verwijzing naar de natuur, ook op microscopisch niveau, naar geologische systemen met patronen van groei, verval, degradatie, erosie… De invloed van de door de mens gemaakte structuren en materialen in relatie tot de natuurlijke groeipatronen tonen zich als een geheel. Andere werken brengen een denkbeeldige hybride van micro/macro organismen tot leven met geologische en biologische fauna en flora van land en zee.

Veel inspiratie haal ik ook uit oude wetenschappelijke illustraties of foto’s, zoals Kunstformen der Natur van Ernst Haeckel of de foto’s van Karl Blossfeldt. Maar ook afbeeldingen van allerlei microscopische organismen of ritmische texturen en patronen uit mijn directe omgeving kunnen mij inspireren.

Aardig wat werken zijn op een keramiek porseleinen sokkel geplaatst en worden op deze manier verheven en van hun aardse karakter ontdaan. De natuurlijke vormen zijn in juxtapositie t.o.v. architecturale geometrische vormen. Sommige werken kunnen zowel als wandsculptuur als op een sokkel geplaatst worden. Ook de keramieksokkels en de sculpturen zijn onderling verwisselbaar zodat ze opnieuw een ander gedaante kunnen aannemen.


En hoe ik het maak…

De porseleinen objecten zijn opgebouwd met de hand en met het gebruik van steunmallen. De losse onderdelen worden apart gemaakt om later geassembleerd te worden met slib aan de hoofdvorm. Ze zijn meestal wit van kleur zonder gebruik te maken van een gekleurde glazuurlaag. Daardoor wordt het reliëf en de vorm extra benadrukt en kan de toeschouwer er zijn eigen invulling aan geven. Sommige zijn gekleurd met onderglazuren en afgewerkt met een dunne laag transparant glazuur.

De werken worden biscuitgemakken op 1000 °C en de tweede keer op 1220 °C of 1260 °C in steunmallen.